Mit Grønland

I tre år boede vi midt i den smukke natur i Grønnedal på Grønland. Selvom det er mere end ti år siden vi kom hjem derfra, så vil Grønland altid have en helt særlig plad i vores liv.

Måske har du overvejet hvor mit coverbillede kommer fra. Jeg har længe gået og tænkt på hvordan jeg skulle skrive dette indlæg, det kan nemlig ikke undgås at det bliver lidt personligt. Coverbilledet er taget på Grønland i bygden Grønnedal som tidligere husede Grønlands kommando, eller som det hedder i dag Arktisk Kommando. Min mand var udstationeret ved Grønlands kommando og jeg arbejdede i en lille butik vi havde i alt tre år hvor vi boede sammen på Grønland.

Bjerget Kugnai

Selve motivet er bjerget Kugnai som ligger i Arsuk bugten. Det syn som mødte os hver eneste dag i de tre år vi boede i Grønnedal. Vi kunne se Kugnai fra vores stuevindue og hver morgen var motivet forandret og det forandrede sig i løbet af dagen alt efter vejret.

Livet I Grønnedal

I Grønnedal boede vi ca. 150 mennesker fordelt på forsvarets ansatte, deres familier og en håndfuld ansatte ved kommunen. Vi boede altså i et ganske lille samfund hvor alle kender alle på både godt og ondt. Der var skole, børnehave, en “to sporet” bowlingbane og en masse andre af de ting som skal få et samfund til at fungere

Uden tvivl, når man havde været i Grønnedal i seks til otte måneder uden at kunne komme en tur i biografen, ud og spise på restaurant eller bare have muligheden for at handle sine dagligvare et andet sted end den ene butik vi havde, som i øvrigt kun havde åbent tre dage om ugen i to timer. Så længdes man efter at kommer til Danmark og se sin familie og venner. Men efter en måneds ferie trængte vi igen til at komme hjem til Grønland hvor alting foregik i et helt andet tempo, stress var et ikke eksisterende fænomen.

Vinteren i Grønnedal

Om vinteren gik vi i hi med kage og søndagsfilm med venner og kollegaer. Når vejret var til at komme ud i havde vi nogle rigtig smukke oplevelser, men generelt faldt aktivitetsniveauet betydeligt når man ikke kunne gå i fjeldet.

Sommeren I Grønnedal

Om sommeren derimod, gik vi på ture i fjeldet hvor der var placeret små hytter man kunne overnatte i. Man kunne tage på sejltur til Arsukbræen eller nabo bygden Arsuk som lå en times sejlads fra Grønnedal her havde de en anden butik man kunne proviantere i.

Mange fiskede og området var meget populært for moskusjagt. Kun fem km. fra Grønnedalen lå en forladt mineby Ivigtuut hvor man udvandt kryolit. Kryoiltten var en af årsagerne til at Amerikanerne etablerede Grøndlands kommando. Kryolit blev under anden verdens krig brugt til at udvinde aluminium, hvorfor det var meget vigtigt at Tyskerne ikke kom i nærheden af Ivigtuut. Ivigtuut lå i en fornuftig gå afstand og mange gik derud for at samle sten, da man kunne finde mange specielle sten og mineraler. Området er meget specielt set med en geologs øjne, at man valgte at lave et goemuseum i den lille mineby.

Fra Arsuk til Nuuk

Fra Arsuk kunne man tage kystskibet til Nuuk, vi gjorde det i en af vores ferie, det tog ca. Et døgn at komme til Nuuk og på vejen kom vi forbi små bygder. Kystskibet på Grønland fungere lidt som et tog herhjemme, det sejler fra Narsarsuaq i syd til Illersuisuat i nord. det er Grønlændernes måde at rejse gennem landet. Man kan også komme rundt med helikopter til de største bygder, men det er meget dyrt og de helt små bygder har ikke heloplatforme.

Grønnedal har en helt særlig plads i vores liv

For os var det et vemodigt farvel og vi elskede den natur som vi var omgivet af hver eneste dag. Da vi sejlede ud af Arsuk fjorden, for at flytte hjem til Danmar, var det med en klump i halsen og et håb om at vi en dag skulle tilbage dertil. Grønnedal var ikke bare et sted vi havde været, det var vores hjem. Grønnedal ligger stadig dybt forankret i os begge og hvem vi er i dag og er helt sikkert en af grundpillerne i vores forhold.

Flere indlæg om Grønland

Jeg håber at jeg kan lave flere indlæg til dig omkring Grønland og Grønnedal. Det er et sted som ligger mit hjerte meget nært og Grønland har bare rigtig mange fantastiske oplevelser at byde på.

Grønlands kommando er flyttet til Nuuk og byen ligger øde som en spøgelses by. Der arbejdes lige nu på hvad der skal ske med den lille by. Egentlig var planen at Grønnedal skulle rives ned og naturen skulle genetableres til sit oprindelige, om det sker ved vi endnu ikke. En arbejdsgruppe er lige nu ved at undersøge muligheden for at genetablere byen som en hytteby hvor man kan leje de små huse og holde ferie midt i den smukke natur.

Vi er mange gamle “Grønnedalere” som drømmer om at komme tilbage og se det skønne område. Mest af alt har jeg personligt en drøm om at jeg kan vise mine børn hvor vi har boet. Tanken om at man ikke kan komme tilbage til et sted som ligger ens hjerte så nært som Grønnedal gør hos os er rigtig svær, derfor lever håbet også i os endnu.

/Stine

Markedsfør din side

3 thoughts on “Mit Grønland”

1. Grønland er bare fantastisk 🙂 Vi har været der flere gange, og hver gang bliver man helt forblændet på ny. Dejligt at se dine billeder her op gå FB. Det er lige så det kribler i vandrestøvlerne… 😉

2. Dejlig historie, har selv været der i 1975. Hvis ikke du er medlem så gå ind på gruppen gamle Grønnedaler Facebook. Vi kommer med mange historier, og Grønnedal foreningen har lige været på gensynsrejse deroppe pg laver en igen i 2018. Hilsen William Ø Madsen

Kan du li' hvad jeg skriver eller har du spørgsmål? Så hører jeg gerne fra dig!

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )